Namibië - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Ilja en Adrie - WaarBenJij.nu Namibië - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Ilja en Adrie - WaarBenJij.nu

Namibië

Door: Ilja

Blijf op de hoogte en volg Ilja en Adrie

07 Juli 2017 | Namibië, Swakopmund

We zijn alweer 12 dagen in Namibië. Een heel andere omgeving dan in Botswana. Waar in Botswana de game drives vooral op de voorgrond stonden is het in Namibië vooral ook genieten van het uitzicht. Eindeloze vlaktes, kaal en toch ook begroeiing, rood zand, stoffig, bergen en gesteente. Het is erg mooi om te zien. Het liefst zou ik elke dag gaan hiken. Maar zo'n vakantie is dit (helaas) niet.
We hebben een gamedrive met gids gedaan en toen spotten we een zwarte neushoorn (is heel uitzonderlijk). De gids raakte helemaal enthousiast. En van een gamedrive werd het plots een wandeling de berg op om de neushoorn hopelijk dichterbij te kunnen zien. Dat was een hele beleving. Dit kwam ook door de gids, de Namibische Freek Vonk, dit maakte het leuk en spannend. 'If a lion comes to us....don't run away. Stay with me. I don't have a gun but I do know what to do to keep us safe and alive'. En denk daar de manier van vertellen van Freek Vonk bij dan heb je een indruk van ons avontuur.
Verder hebben we in Namibië een boottocht gemaakt waar we veel dieren van dichtbij hebben gezien: krokodillen, hagedis, nijlpaarden, arend. En we zijn nog twee dagen in Etosha geweest en hebben daar veel geluk gehad met spotten van bijzondere momenten bij de dieren (loopt er ineens om half 7 een grote luipaard voor je auto langs, zagen we een gezinnetje leeuw, leeuwin en welp, hyena met een pasgeborene en een al iets grotere welp, neushoorn - de big five is compleet!).
We hebben een bezoekje gebracht aan de grootste meteoriet op aarde en aan een traditioneel dorpje waar we een kijkje mochten nemen hoe ze 50 jaar geleden nog leefden. Daarna werden we door het huidige dorp geleid en ik zag weinig verschil. Het leek op het oog weinig geciviliseerd. Er is sowieso weinig welvaart hier in Namibië. Er komen veel mensen naar je toe om dingen te verkopen, geld of eten te vragen.
Oh en nog een heel ander avontuur....onze huurauto. We hebben wat pech ermee. Uiteindelijk ging deze auto (uit 2016) stuk. Fabrieksfout zei een garage waar we na 5 dagen bellen en regelen wel terecht konden - This Is (also) Africa. Veel gedoe en geregel. Maar uiteindelijk komt er dan een autoruil. Stap je om 6 uur je tent uit staat er ineens een auto ernaast. Waar de chauffeur in die tent aan het slapen is. Haha je maakt van alles mee.
Gisteren nog een korte wandeling gemaakt, ik weer helemaal in mijn element. En vandaag hebben we een woestijntocht gemaakt op zoek naar de kleine dieren in het land (slang, kameleon, schorpioen). Door de ongewone warme temperatuur deze periode en gisteren een flinke zandstorm was de tour korter dan gepland. De diertjes zijn dan moeilijk te vinden. Was voor ons gelijk wel een verklaring voor de onstuimige nacht gisteren in Spitzkoppe (mooie omgeving), waar we allebei nauwelijks konden slapen door het slaan van de wind tegen de tent. Het was best heftig. Maar gelukkig komt dit normaal gesproken nooit voor in de winter dus gaan we gewoon verder slapen in onze tent.

• 07 Juli 2017 - 19:44

Marit:

Een spring foto hoort erbij

• 07 Juli 2017 - 19:46

Marit:

Emoticoontjes snapt hij niet dus was een Bertje een korte reactie! Heel veel plezier op de rest van de reis met net zulke leuke avonturen!

• 07 Juli 2017 - 20:12

Ome Joop:

Hoi Ilja en Adrie,
    geniet er nog even van, en pas
    op voor die enge dieren,

• 07 Juli 2017 - 20:14

Tom:

Het ziet er echt prachtig uit, jullie maken wel de reis van jullie leven zo!

• 07 Juli 2017 - 20:27

Ravi:

Erg avontuurlijke huwelijks...eh... verlovingsreis!

• 07 Juli 2017 - 23:07

Tiny:

Hallo Ilja en Adrie,
    Blij, dat we weer wat van jullie horen/lezen. Wat een reis, en wat een avonturen. Geweldig om dit zo met elkaar mee te maken. Hier gaat alles z'n gangetje, dus goed. Blijf er nog lekker van genieten. Maar............blijf ook wel voorzichtig doen, vooral met al die wide dieren. hoe leuk en lief en mooi ze ook zijn, het zijn nog steeds wilde dieren.
    groet van Cor en Tiny

• 08 Juli 2017 - 08:52

Angelique:

Yoehoe, de big 5 compleet! Haha, die Afrikaanse Freek Vonk krijg ik zo een beeld bij. Ben benieuwd wat hij had gedaan als er echt een leeuw aankwam... Freek ging laatst ook naar de haaien... Zoals altijd; blijf voorzichtig en kom heel terug! En nog heel veel plezier, tijd vliegt voorbij.

• 11 Juli 2017 - 20:06

Monica:

Wow, wat mooi allemaal!

• 11 Juli 2017 - 21:20

Stefan Van Berkel:

hoi Adrie en Ilja,
    Wat een leuke abonturen maken jullie mee! Erg leuk om te lezen! Veel plezier verder in Namibie! Groetjes van Stefan